Lehdistötiedote 29.12.2004

AIR FINLAND ON KULJETTANUT NOIN 500 SUOMALAISTA MATKUSTAJAA KOTIIN AASIAN KRIISIALUEELTA

Air Finland on tähän mennessä järjestänyt neljä evakuointilentoa ja kuljettanut kotiin noin 500 suomalaista matkustajaa Aasian katastrofialueelta. Kolme lentoa on jo saapunut Suomeen ja yksi Air Finlandin kone on tällä hetkellä matkalla Phuketiin, Thaimaahan.

Tänään keskiviikkona 29.12. Helsinkiin on saapunut Air Finlandin lento Bangkokista. Lennon mukana kuljetettiin Suomeen noin 30 Aasian katastrofin uhria. Neljäs Air Finlandin evakuointilento Phuketiin, Thaimaahan lähti tänään Helsingistä klo 14.10. Lento saapuu takaisin Arlandaan torstaina. Mukana Air Finlandin lennolla on MedFlightin lääkäri, joka on varmistamassa matkustajien kunnon ja avustamassa loukkaantuneita paluumatkallaan pohjoiseen.

Huomenna torstaina 30.12. Air Finlandin evakuointilento lähtee Arlandasta Phuketiin noin klo 15.50 ja palaa takaisin perjantain ja lauantain välisenä yönä. Lennon mukana kuljetetaan kotiin ruotsalaisia ja suomalaisia matkustajia.

Aiemmin Air Finland on jo tehnyt evakuointilennot Thaimaasta ja Sri Lankasta. Näiden lentojen mukana kuljetettiin Suomeen lähes 500 suomalaista matkustajaa, mikä on noin kolmannes kaikista kuljetetuista matkustajista.

Yhtiö on järjestänyt valmiudet vielä muidenkin evakuointilentojen suorittamiseen pohjoismaisten matkustajien tuomiseksi kotiin.

Alueen poikkeusolojen johdosta aikataulut saattavat muuttua, joten lentojen tarkat saapumisajat Helsinkiin on hyvä tarkistaa Ilmailulaitoksen aikataulutiedotuksesta www.ilmailulaitos.fi/hel_lahtojatuloajat.

Yksityinen suomalainen lomalentoyhtiö Oy Air Finland Ltd on perustettu tammikuussa 2002. Yhtiö lentää suoraan suosituimpiin lomakohteisiin kuten Alicanteen, Barcelonaan, Budapestiin, Faroon, Málagaan, Nizzaan, Prahaan, Las Palmasiin ja Teneriffalle. Asiakkaat ostavat lennot suoraan netistä tai valtuutetuista matkatoimistoista. Matkanjärjestäjistä muiden muassa Detur, Domina Matka-Monte, Finnmatkat, Kristina Cruises, OK Matkat, STS-Alppimatkat, Tjäreborg ja Töölön Matkatoimisto ovat valinneet Air Finlandin lennot valmismatkojensa osaksi taatakseen asiakkailleen laadukkaat lennot ja palvelun asiakkaiden omalla kielellä. Vuonna 2004 Air Finlandin ennakoitu matkustajamäärä on yli 250 000 matkustajaa.