Lehdistötiedote 27.12.2004

LOMALENTOYHTIÖ AIR FINLAND JÄRJESTÄNYT USEITA EVAKUOINTILENTOJA AASIAN KRIISIALUEILTA

Air Finlandin kaksi ensimmästä evakuointilentoa ovat jo tuomassa suomalaisia matkustajia kotiin. Koneet saapuvat Helsinkiin aikaisin tiistaiaamuna. Air Finland valmistelee vielä ainakin kahta evakuointilentoa.

Air Finlandin lentotoimintapäivystys sai tiedon maanjäristyksistä ja hyökyaalloista sunnuntaiaamuna 26.12. klo 05.50. Yhtiö järjesti välittömästi valmiudet mahdollisimman moneen evakuointilentoon suomalaisten matkustajien tuomiseksi kotiin.

Ensimmäinen Air Finlandin evakuointilento lähti Helsingistä sunnuntaina 26.12. klo 22.50 Phuketiin, Thaimaahan. Mukana lennolla oli SOS-Internationalin lääkäriryhmä sekä lääkintä- ja hoitotarvikkeita. Paluulennolla tulee kotiin lähes 200 suomalaista matkustajaa, jotka ovat matkanjärjestäjä Detur Finlandin asiakkaita sekä muita suomalaisia lomailijoita. Kone tekee välilaskun Dubaissa ja arvioitu saapumisaika Helsinkiin on tiistaiaamuna 28.12. klo 05.50. Lennon numero on FIF912. Alueen poikkeusolojen johdosta aikataulut saattavat muuttua, joten tarkka saapumisaika Helsinkiin on hyvä tarkistaa Ilmailulaitoksen aikataulutiedotuksesta www.ilmailulaitos.fi/hel_lahtojatuloajat.

Toinen Air Finlandin evakuointilento lähti Helsingistä maanantaina 27.12. klo 03.20 Colomboon, Sri Lankaan. Koneen mukana Suomeen tulee arviolta 219 matkustajaa, jotka ovat matkanjärjestäjä Finnmatkojen asiakkaita ja muita suomalaisia lomailijoita. Paluulennolla tehdään välilasku Dubaissa ja arvioitu saapumisaika Helsinkiin on tiistaiaamuna 28.12. klo 05.30. Lennon numero on FIF002. Alueen poikkeusolojen johdosta aikataulut saattavat muuttua, joten tarkka saapumisaika Helsinkiin on hyvä tarkistaa Ilmailulaitoksen aikataulutiedotuksesta www.ilmailulaitos.fi/hel_lahtojatuloajat

Air Finland valmistelee vielä ainakin kahta muuta evakuointilentoa alueelle yhteistyössä matkanjärjestäjien kanssa.

Yksityinen suomalainen lomalentoyhtiö Oy Air Finland Ltdon perustettu tammikuussa 2002. Yhtiö lentää suoraan suosituimpiin lomakohteisiin kuten Alicanteen, Barcelonaan, Budapestiin, Faroon, Málagaan, Nizzaan, Prahaan, Las Palmasiin ja Teneriffalle. Asiakkaat ostavat lennot suoraan netistä tai valtuutetuista matkatoimistoista. Matkanjärjestäjistä muiden muassa Detur, Domina Matka-Monte, Finnmatkat, Kristina Cruises, OK Matkat, STS-Alppimatkat, Tjäreborg ja Töölön Matkatoimisto ovat valinneet Air Finlandin lennot valmismatkojensa osaksi taatakseen asiakkailleen laadukkaat lennot ja palvelun asiakkaiden omalla kielellä. Vuonna 2004 Air Finlandin ennakoitu matkustajamäärä on yli 250 000 matkustajaa.